+31(0) 20 627 1017

info@bakas.nl

Vertrutting van de digitale wereld

Vertrutting van de digitale wereld

foto van Vertrutting van de digitale wereld

Hebben we het afgelopen decennium de algehele vertrutting zien toeslaan in de real world, nu moet ook de digitale wereld er aan geloven. Van een ongecensureerde vrijplaats verandert het internet steeds meer in een overgereguleerde kopie van de analoge samenleving, vol met rubberen tegels, zodat we niet te hard op onze digitale snufferd kunnen vallen. Uit vrees hun marktposities te verliezen conformeren technologiebedrijven zich zonder slag of stoot aan de regels die overheden bedenken voor de digitale wereld. Daar komt bij dat de vroegere voorvechters van een vrije en ongecensureerde internetsamenleving een jaartje ouder zijn geworden en gezinnetjes hebben gesticht. Opeens vinden ook zij dat tere kinderzieltjes beschermd moeten worden en dat digitaal dommeren zielig en lief zijn en behoed moeten worden voor hun fouten. Technologiebedrijven zijn ook geen neutraal doorgeefluik van informatie meer, maar bemoeien zich steeds meer met de inhoud. De Facebooks, Yahoos en Googles van deze wereld censureren dat het een lieve lust is en verwijderen liever iets te veel dan te weinig uit de digitale ruimte. In wollige en onbegrijpelijke gebruikersovereenkomsten vertellen ze ons wat wij wel en niet mogen doen op het internet, en wie zich niet aan de regels houdt kan te allen tijde worden bestraft. De sociale media beïnvloeden ondertussen de hearts and minds van hun gebruikers door hun nieuws voor te schotelen dat ze zorgvuldig zelf selecteren en dat vooral niet te shockerend is, want dan lopen de adverteerders misschien weg. Ze bevoordelen favoriete politici en politieke partijen door voor hen negatieve berichtgeving op de sociale netwerken te onderdrukken en de voor hen positieve berichten te promoten. Het internet verwordt tot een reclamezuil, maar dan zonder dames in bikini. Het wordt saaier dan de pagina’s met parochienieuws in een gereformeerde krant.

Volgens Pascal Hetzscholdt, principal consultant bij Cartesian, verdwijnt op internet bovendien de waarheid steeds verder uit beeld: “De mensheid wil bedrogen worden, versie 2.0. internetgebruikers weten wat ze willen. Ze weten wat er te koop is en zijn zich zeer bewust van de beperkingen van producten en diensten. Maar ze willen daar niet bij stil staan, ze willen door. Waarheid en realiteit worden geslachtofferd. Onderwijl (her)kennen ze de leugen. Maar de leugen is makkelijker te verdragen dan beperkingen aan de realiteit..." Hoop doet leven’, was altijd het credo, maar met de schone schijn die marketing ons voortovert zouden we daar eigenlijk ‘valse hoop’ van moeten maken. Snake oil is what we want! 

© 2018 Trend Office Bakas | Website door: Gibreto