+31(0) 20 627 1017

info@bakas.nl

Big data op je bord

Big data op je bord

foto van Big data op je bord

Onze voedselketen raakt steeds meer gedigitaliseerd. Een beetje boer heeft naast voedselgewassen ook allerlei sensoren op zijn akker staan, die precies in de gaten houden hoe het met de bodem is gesteld en wat de opbrengst van elk stukje van het veld is. Zijn vee houdt hij online in de gaten en de melkrobot verschaft hem een keur aan informatie over elke koe. Aan de andere kant van de voedselketting staat de consument met zijn klantenkaart in de hand bij de kassa, zodat de supermarkt zijn koopgedrag tot in detail kan vastleggen. Op websites publiceren we onze favoriete recepten en we reageren op die van anderen en bijna elk restaurant heeft zijn menukaart online. In de levensmiddelenindustrie gaat kortom een enorme hoeveelheid data rond en die data gaan we steeds meer ontginnen. Big data is big business, ook in de voedselsector. De verwachting is dat als we die data kunnen analyseren er nieuwe, onverwachte patronen te voorschijn komen, die onze eetgewoontes wel eens zouden kunnen veranderen. Zo analyseert IBM's supercomputer Watson momenteel duizenden recepten, de eigenschappen van allerlei veelgebruikte ingrediënten en informatie over eetgedrag, en bedenkt op basis daarvan onder meer nieuwe recepten; combinaties die geen kok ter wereld ooit zou verzinnen, maar die volgens de algoritmen best eens in de smaak zouden kunnen vallen. Het Amerikaanse project Food Genius analyseert de menukaarten van restaurants en probeert zo te ontdekken welke gerechten het populairst zijn, vanuit de gedachte dat restaurants zo hun menu's kunnen optimaliseren en meer klanten kunnen trekken. Big data kan ook helpen ons voedsel gezonder te maken. Zo onderzocht de Nederlandse big dataspecialist Nizo Food Research duizenden wetenschappelijke publicaties op gezonde vervangers voor zout en vond er verschillende. Supermarktketen Wal-Mart zegt ondertussen aan de hand van aankoopgedrag te kunnen vertellen of iemand zwanger is of binnenkort een feestje organiseert. De persoon in kwestie ontvangt vervolgens persoonlijke aanbiedingen van bijvoorbeeld Omega-3 visoliepillen of van slingers en zoutjes. Wie in Nederland zijn persoonlijke informatie koppelt aan zijn bonuskaart, ontvangt van Albert Heijn eveneens aanbiedingen van producten die hij of zij regelmatig koopt, of van dingen die daarop aansluiten. Volgens Albert Heijn althans. De grootgrutter wil nog een stap verder gaan en onderzoekt momenteel of het mogelijk is om klanten op die manier te verleiden om gezonde producten te kopen of – als ze dat willen – zelfs een heel dieet voor hen samen te stellen. Dit biedt helemaal mogelijkheden als de genetische aanleg van de klant erbij wordt betrokken, zodat die aanbiedingen krijgt van voedselproducten die bij zijn DNA passen. Toekomstmuziek? Zeker, maar niet hele verre, want dankzij de analysemogelijkheden van big data maakt namelijk ook de bio- en gentechnologie een enorme sprong voorwaarts. U kunt er dus maar beter aan wennen: big data wordt dagelijkse kost.

Adjiedj Bakas

Uit Trends 2017, nu verkrijgbaar op www.bakas.nl 

© 2018 Trend Office Bakas | Website door: Gibreto